Nieuwetijdskinderen

Nieuwetijdskinderen/ Indigokinderen/ Hooggevoelige kinderen

Bij hooggevoelige kinderen ligt de nadruk op overprikkeling. Teveel prikkels om hun heen. Deze komen te veel en te snel in hun aura. Deze aura moet hen daar tegen beschermen, maar deze staat te open en is te groot. Vaak is hun aura onvoldoende afgeschermd en werkt het afschermende filter niet zo goed als bij “normale” kinderen. Dit uit zich vaak in terruggetrokken of juist heel druk of prikkelbaar gedrag.

Veel voorkomende symptonen kunnen zijn:

-stoornissen in het slaap-waakritme

-afwijzen/ irritatie bij lichaamlijk contact

-onrust, huilbuien

-klunzigheid, onhandigheid

-ontbrekend lichamelijk en zelfbewustzijn

-vertraagde spraakontwikkeling

-gevoeligheid voor geluiden, geuren en labeltjes in kleding

-hyper of hypo-activiteit

-leerstoornissen en gering prestatievermogen

-opvallend gedrag en last van veel stress

-weinig zelfvertrouwen

-gevoelig, verlegen of tegendraads

-vaak gefrustreert en gestrest

-een rijke en complexe innerlijke belevingswereld

-snel van slag, schrikken en overbelast

-perfectionistisch, stellen hoge eisen aan zichzelf

-merken negatieve emoties (b.v. verdriet) van anderen sneller op

-beleven alles heel intens, intense emoties

-wijs “weten” alles, moeilijke woorden gebruiken

-ze zijn spiegels voor ons

-bang om risico’s te nemen

-ongeduldig

-vroegrijp lijken

-last van kriebelende kleren/ labeltjes enz.

-houden niet van veranderingen

-lijken gedachten te kunnen lezen

-nieuwsgierig, veel vragen stellen

-houden er niet van om op de vingers gekeken te worden

-dingen intensief beleven

Wat is belangrijk bij deze kinderen:

-geborgenheid, emotionele veiligheid creëren.

-positief benaderen, geen kritiek leveren. (opbouwende kritiek).(veel complimentjes)

-structuur, grenzen en consequent zijn.

-luisterend oor nodig hebben, dat ze ook echt gehoord worden.

-een eigen mening kunnen/mogen vormen.

-leren om goed in hun eigen kracht te blijven staan en bij zich zelf te blijven.

-niet te starre regels.

-veel belonen, veel steunen.

-vrijheid krijgen om zelf ervaringen op te doen.

-rust en ruimte nodig, schuilplek bieden.

-ontwikkelen van de eigen identiteit.

-lichamelijke beweging, muziek, creativiteit. (uitlaatklep).

-zichzelf kunnen en mogen zijn.

-zelfmotivatie, positief zelfbeeld, zelfdiscipline en zelfacceptatie.

-niet op de vingers kijken, ze worden hier zenuwachtig van en presteren minder dan gewoonlijk.

-eerlijkheid in de communicatie. Leugens hebben ze zo door.

-uit laten razen helpt beter dan straf geven.

-aarden, goed in lichaam voelen (massages), bewegen, emoties voelen en benoemen

-accepteer en respecteer de gevoeligheden van uw kind.

-luister naar ze, niet afwijzen en geen kritiek geven.

-meer momenten voor ontspanning inplannen, ook op school.

-eigen slaapkamer en kamer opruimen.

-regelmatig eten en drinken, water drinken.

-voorbereiden op de echte problemen van het leven (omgaan met gevoelens).

-niet je eigen mening opdringen.

-bevorderen om beter om te leren gaan met hun angsten.

-bevorderen van hun (innerlijke) kracht. (krachtig leren worden/zijn)

-wat je belooft, moet je ook doen.

-elke dag benoemen wat er wel goed ging/gaat.

-alles op een rustige manier en op hun eigen tijd.

Uitspraken van deze kinderen kunnen zijn:

-ik ben hier om de mensheid wakker te schudden

-regels zijn er om overtreden te worden

-mam, je doet nooit rustig

-iets veranderen hier op aarde/ opdracht hier te vervullen

Levenstaken van deze kinderen kunnen zijn:

-de wetende – hij weet wat hij moet doen.

-de doener – hij doet wat gedaan moet worden.

-de informant – hij brengt informatie, zorgt voor informatie

-de genezer- hij draagt helende energieen in zich.

-de beschermer- hij draagt wit beschermend licht in zich.

-de energiehouder – hij draagt liefdeskracht en regenboogenergie in zich.

-de helper – hij helpt de anderen in de groep.

-de tovenaar – hij bouwt je krachten op als je slaapt.

-de beschermengel – hij beschermt je.

Vaak zijn het dromerige, snel afgeleidde, drukke kinderen. Ze nemen vaak pijntjes, moeheid, verdriet van een ander over, zonder dat ze dat weten. Belangrijk is dat ze zich vaak aarden en afschermen. Afschermen d.m.v. wit licht om hen heen visualiseren. Ook onder de voeten. Als ze oud genoeg zijn, kunnen ze dit zelf doen. Soms komt het voor, dat ze zelf een andere kleur willen. Doe wat voor hun goed voelt. Als ze weer van school of ergens waar het druk was vandaan komen, is het belangrijk om de aura af te strijken. Alle kanten van boven naar beneden. ( Je kunt eventueel wit licht hierbij visualiseren) Bij sommige kinderen helpt het nog beter om andere kleding aan te doen of zelfs te douchen.

Aarden is een oefening waarbij ze de beide voeten op de vloer zetten. Met de aandacht naar de voeten gaan en visualiseren dat er wortels onder de grond groeien. Met bescherming moeten ze een bol om hun heen visualiseren, met wit of goud licht. Of met de handen een huisje met dakje om zichzelf heen zetten. Ook kunnen ze hun aura afstrijken als ze ergens zijn geweest. Aan alle kanten van boven naar beneden met de handen, alles naar de grond afstrijken. Aarden kan ook d.m.v. blote voeten lopen binnen of lekker in de aarde buiten. Lekker stampen en dansen.

Deze kinderen zijn vaak spiegels van de gevoelens en gedragingen van ouders, grootouders, leraren en omgeving en vragen om oude ideeen, opvoedregels, leermethoden los te laten.

Moeilijke kinderen leren ouders om hun eigen grenzen aan te geven. Ze willen jouw zelfrespect voelen. Jouw gevoelens zijn de moeite waard om rekening mee te houden.

Lastige kinderen helpen andere (kinderen) om hun innerlijke kracht te ontwikkelen.

Onrustige kinderen halen bij hun ouders de onrust naar boven.

Ouders van stiekeme kinderen zijn veel (ook in gedachten) bezig met anderen. Ze nemen hun innerlijke gevoel niet serieus.

Ouders van teruggetrokken kinderen, moeten teveel van zichzelf.

Wat goed is voor deze kinderen is Braingym programma. Hersengymnastiek en onwikkeld door P.E. Dennison en G.E. Dennison. Deze oefeningen zijn idealen oefeningen om leerblokades op te lossen. Enige oefeningen zijn: lees en schrijfmoeilijkheden, hardop voorlezen, spellen en foutloos schrijven, rekenen en wiskunde, kortetermijngeheugen, concentratieproblemen, hoofdrekenen, duidelijk luisteren en praten enz.

Ook goed is Ontspanningsoefeningen (kinderyoga) of rustgevende muziek opzetten. Lavendelolie in een oliebrandertje. Met lavendelolie de voeten of de rug masseren.

Edelstenen of een krachtsteen kunnen ook een steentje bijdragen. Bergkristal, Seleniet en Rozenkwarts zijn hele mooie helende, beschermende en liefdevolle stenen. Deze zijn altijd goed voor deze gevoelige kinderen. Bergkristal helpt bij angsten, zuivert energien, tegen negatieve stralen en aurabeschermer. Rozenkwarts helpt bij ADHD, heelt verdriet, geeft liefde en warmte. Agaat helpt bij negatieve straling, aarden (met de voetjes op de grond te blijven) en ADHD. Rodochoniet helpt bij faalangst. Tijgeroog helpt bij zelfvertrouwen en aura te versterken. Versteend hout brengt verbondenheid met de aarde, zorgt voor concentratie, geeft rust, stabiliseert. Andere goede aurabeschermers zijn: labradoriet, zonnesteen en zwarte tourmalijn (bij computer en mobiele telefoon). Er zijn ook aurabeschermer sprays.

Het beste is om uit te laten pendelen, welke op dat moment, het beste bij je past.

Wijze ouders streven nergens naar,

maar bereiken altijd hun doel.

Ze zijn altijd beschikbaar,

maar bemoeien zich vrijwel nergens mee.

Ze communiceren met hun kinderen,

maar lezen ze nooit de les.

Ze laten kun kinderen los,

maar raken hen nooit kwijt.

Bron:Carola Hehenkamp-Indigokinderen.    Rosemarijn Roes-Mama luister je?          Elaine Aaron-Hooggevoelige kinderen